22 november 2010

Förnyelse = föryngring?

Just nu pratas det om förnyelse i olika sammanhang.
Det mest mediala för tillfället är väl vem som ska bli sossarnas partiledare.
Lasse Lagerbäck har fått lämna plats åt Erik Hamrén.
I spanska liga fick en förlorande 0-8-tränare gå.

I vissa sammanhang sätts det likhetstecken mellan förnyelse och föryngring. Jag vet inte om det för att man själv börjar tillhöra den äldre generationen som man har en annan uppfattning.

Jag har mött 20-åringar som haft ett uppträdande som 60-åringar men har också mött 60-åringar som uppträtt som 20-åringar. Det är knappast den fysiska åldern som avgör förmågan att tillföra förnyelse till partier, lag eller organisationer.
För mig har aldrig åldern varit ett problem, varken hos dom jag mött eller för mig själv. Visst, man är inte lika uppdaterad om den yngre generationens musik (men å andra sidan har knappast en susning om vad som var populärt när jag var ung).

För mig är det viktigaste vad individen har att tillföra i det sammanhang det gäller. Stephen Hawking är en av de skarpaste hjärnorna i vår tid. Ingen skulle ifrågasätta hans förmåga till nytänkt trots att han är född 1942.

Nä, låt individens intellekt, kunnande och ambitioner vara avgörande – inte fördomar, kön eller ålder.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share