6 februari 2014

IOK och Stefan Liv på hjälmen

OS är ju på allas läppar i dessa dagar. 

Ja, egentligen har det ju diskuterats OS under de senaste veckor, fast då inte de sportsliga aktiviteterna. Korruption, polisövervåld, arbetarnas villkor o likn har diskuterats i alla media.
Förutom att det ryska myndigheterna nagelfarits har Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och dess ansvar för att spelen arrangeras i Sotji diskuterats. Och med all rätt!

Tyvärr har IOK duckat för alla frågor om att de kunde påverkat de lokala förutsättningarna för invånare och gästarbetare. Man har gjort det med de traditionella orden "idrott och politik hör inte ihop" eller "vi har frågat och fått svaret att allt gått rätt till!"

Jag tänker inte här gå djupare in i diskussionen hur IOK bör hantera det framöver. Den enda reflektion jag har är att ska IOK utnyttja sitt inflytande ska man göra det innan man tilldelar spelen till någon. IOK måste ställa kraven där och då. När spelen är utdelade ser jag ingen reell möjlighet att ändra på förutsättningarna (OK, teoretiskt inser jag ju att det skulle vara möjligt).

Vad som triggade igång mig att skriva dessa rader var IOK:s beslut att inte tillåta att den svenska ishockeymålvakten får ha Stefan Livs porträtt målat på sin hjälm.

Valentina Lizana Wallner säger i Aftonbladet

– Man får inte ha porträtt på masken och man får heller inte ha OS-ringarna ditmålade. Det är trist, jag skulle verkligen vilja hylla Stefan och jag tycker det är ett lite löjligt beslut, säger hon.


Orsaken är IOK:s regler.


IOK har inga problem att jag de aktiva för att dom målar saker på sina hjälmar. För något år sedan fick inte en pizzeria sälja pizzor med OS-ringar på. Då hotade SOK med polisen.


Tänk om man kunde varit lika samvetsgrann när det gäller mänskliga rättigheter!


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18307950.ab


Inga kommentarer:

Bookmark and Share