23 januari 2013

Är det möjligt att förändra?

Finns det någon skillnad mellan att vara engagerad i olika ideella föreningar och möjligheten att förändra? Tyvärr är jag mycket pessimistisk till möjligheten att skapa varaktig förändring!
Människor engagerar sig för att man är intresserad av föreningens huvudsakliga syfte, inte dess organisatoriska förändring. Syftet kan vara idrott, kultur eller samhällsutveckling. Mängden som engagerar sig för att skapa förutsättningar för att genomföra syftet är minimalt. Drivkraften är inte det inre förändringsarbetet utan den yttre eller egna drivkraften.

I mitt politiska engagemang är jag därför pessimistisk. Ju större och mer etablerad ett parti är desto mindre är sannolikheten att avgörande förändringar kommer till stånd.
Ledarskapets betydelse för förändring är avgörande.
Med tanke på mitt sena intåg i politiken tror jag inte att jag kommer att få se någon betydande förändring på nivåer över den där jag befinner mig, under min återstående tid.
Självklart hoppas jag att jag har fel!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share