26 april 2013

Ord och rubriker

Nyheten att jag skall bli ny gruppledare i BUN, barn- och utbildningsnämnden i Staffanstorp, ledde till några artiklar och reflektioner.

Vad kommunicerar egentligen olika rubriker och ord?

Sydsvenskan hade två rubrikvesioner; en på webben, en i tidningen. Webbens rubrik var "Ny gruppledare för S", medan tidningen skrev "61-åring blir ledande skolpolitiker för S".
Jag har inga problem med min eller andras ålder, men hur åldersbegreppet används så kommunicerar det inte alltid det viktigaste. Såvida Du inte har ett syfte med det! Vad Sydsvenskan och deras rubriksättare tänker kan man ju spekulera om.

I artiklarna, som i övrigt var bra, skrivs det att uppdraget är ett halvtidsjobb. Det uttrycktes av vår gruppledare i fullmäktige vid konferens för att beskriva den tidsmässiga omfattningen av uppdraget. Det uppfattas i texten som att det är en anställning.
Vi måste bli tydligare med vad vi vill ha sagt när vi pratar med omvärlden. Jag fick ett antal glada tillrop som gratulerade mig till "jobbet", vilket var kul i sig, men det var nu inte det som menades.

Dagens sista fundering kring ord och dess betydelse berör vad som sägs när vi patenterar olika förslag.
Magdalena Anderssons förslag om satsningen på skolan som presenterades i början av veckan, beskrevs i media och i vissa av våra egna kretsar som ett utspel.
För mig ger det ett felaktigt intryck. Utspel är för mig något man säger, presenterar, för att provocera, skapa reaktion.
Våra seriösa satsningar och förslag får aldrig uppfattas så. Så vi måste tänka på hur vi använder ord och rubriker!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share