24 oktober 2013

Vems sanning är sann?

Med tanke på att man själv befinner sig i en verklighet där man kan undra hur saker och ting uppfattas och tolkas, så reflekterar jag över vems sanning som är sann, halvsann eller lögn.

De politiska uppfattningarna och tolkningarna grundar sig ju oftast i den egna övertygelsen. Vad har jag varit med om, vad bär jag med mig, vad har jag för förhållande till det skedda?

De flestas uppfattningar utgår ju från berättelser, återberättade eller texter, om vad som skett. Färgade av förmedlarens egna tolkningar av vad föregående länk i kedjan förmedlat.

Inte ens de närvarande i epicentrum av det skedda har en objektiv bild. De har ju sin tolkning.

Det intressanta är hur de olika ringarna av uppfattningar sedan formar nya sanningar som leder till nya händelser och tolkningar. Och där bedömningarna av dessa händelser utgår från nya tolkningar. Och så sker det i alla oändlighet!

Det kinesiska talesättet att man inte kan stiga ner i samma flod två gånger stämmer så väl. Så vad som är dagens sanning behöver inte bygga på vad som hände tidigare i kedjan, utan bara på hur det tolkades.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share