8 oktober 2010

Idrottsstatus

Fotbollen stänger av bloggande spelare. Handbollen stänger av bloggande domare. Ishockeyn stänger inte av spelare som i media säger

Dagen efter ångrar inte Lance Ward något.

– Jag ångrar inget, jag sa bara sanningen. Jag sa att han var hästskit, och han var hästskit i går. Jag har sett videon från matchen, och det stärkte bara min åsikt, säger han till Sportbladet.

Spelar det någon roll i vilket media de nedsättande eller kritiska synpunkterna framförs? Eller är det inom vilken idrott synpunkterna kommer fram.

Nä, jag kan inte komma i från att det är vilken sport och vad den står för som avgör det eventuella straffet. Hockeyn vädjar till det råa, till stenåldershjärnan hos sina spelare och fans. Det gör att man ser genom fingrarna när, mer eller mindre, hjärndöda spelare i affekt hoppar på domare och motspelare. Tyvärr inser man inte vilken effekt det har på de element som söker bekräftelse på att deras hjärndöda uppträdande mot motståndarsupportrar är OK.

Ishockeyn borde se till att ta tag i dessa fasoner.

Sen tycker, som jag skrivit om tidigare, att fotbollen är överkänslig på vissa områden i sin jakt på syndare långt efter matchernas slut.

3 kommentarer:

Pär Selby sa...

Så sant, så sant.

Ola sa...

Som jag förstår det stod han även i paus och vräkte ur sig dumheter. Med andra ord har han begått regelöverträdelser under match och borde således, med tanke på alla videobeslut i hockeyn, kunna bestraffas i efterhand. Men vem vet, det kanske ingår i spelet att smäda domaren i hockey. Slagsmål ingår ju om jag har förstått det rätt...

Unknown sa...

Ja, ishockeyn vädjar verkligen till människans mest primitiva känslor.
vet inte om det är vilda väster-mentaliteten som lever kvar i sporten. Den starke ska alltid ha rätt och alla har rätt att tycka vad dom vill.
Synd om dom lirare som ändå ha talang för spelet ishockey!

Bookmark and Share