16 juni 2009

Det långsiktiga utbildandet

Helen Melander, vid Pedagogiska institutionen i Uppsala, har lagt fram en doktorsavhandling om lärandet. Avhandlingen Trajectories of Learning: Embodied Interaction in Change understryker vikten av ett samspel mellan lärare/elev, eller i vårt fall, tränare/utövare. I våra olika utbildningar betonar vi vikten av gott ledarskap och god kommunikation. Vi pratar om vikten av långsiktighet i utbildningen. Helen Melander visar i sin avhandling på sådant som vi alltid måste ha med oss i lärandeprocessen. Melander pekar också på att lärandet/utbildandet är en ständigt pågående process med ‘ups and downs’.

Helen Melander säger på Skolportens hemsida bland annat:

- Med min bakgrund som antropolog och språkintresserad har jag alltid haft ett stort intresse i de samspel som bygger upp samhällen och kulturer och där är ju lärande och utveckling en bärande process.

Vad handlar avhandlingen om?

- Hur man kan analysera och beskriva lärande som samspel mellan människor. Många uppfattar att lärande är en mental process, något som sker i huvudet men här utgår jag från att det snarare är en social process. Jag har filmat flyglektioner där jag bland annat följt en elev och analyserat hur hon lär sig flyga en speciell manöver men jag har även använt mig av tidigare inspelat material från grundskolans tidigare år där jag analyserat två olika aktiviteter, den ena där några barn sitter och läser i en bok tillsammans och den andra när tre flickor hoppar hopprep ute på skolgården tillsammans.

- Jag har framför allt tittat på vad elever och lärare gör tillsammans, hur de tillsammans skapar lärandeinnehållet i interaktion med varandra och vad eleverna lär sig. Fokus ligger på hur de använder tal men också den viktiga roll det man gör med kroppen spelar – blickar, gester, ofta väldigt små detaljer.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

- Att lärande är djupt förankrat i det mänskliga samspelet och att det är något man gör tillsammans. Det syns på kroppsspråket, i formuleringar och tonfall vad läraren förväntar sig att eleven ska svara. Lärande består heller inte av ett före och efter utan är uppbyggt av små steg med gradvisa förändringar. Aha-upplevelser är med andra ord rätt sällsynta. Lärandeprocessen går heller inte i en riktning utan rör sig lite fram och åter och åt olika håll, dessutom innehåller lärande en mängd gråzoner.

- Det här vet kanske de flesta rent intuitivt men i min avhandling visar jag hur man kan se detta. Ett exempel från flygutbildningen är när läraren ställer en rad frågor som eleven inte kan svara på. Till slut tar läraren fram en trämodell och plötsligt kan eleven svara på frågorna, vilket visar hur kroppsspråk och andra materiella resurser påverkar lärande. I avhandlingen visar jag bilder på hur kroppsspråket fungerar som en byggsten i lärandeprocessen och i hur innehållet växer fram och hur det påverkar det man lär sig. Men kroppsspråket kan även förleda om det används fel och ger felaktiga associationer.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share