30 juli 2009

Fotbollens skönhet

Kan fotbollsspel skönhetsbedömas? Efter att ha sett Malmö FF ett antal gånger live i år så såg jag matchen mot AIK på TV. Matchbilden såg ut som de flesta Malmömatcher jag sett i år - stort spelövertag men ack så svårt att göra mål. Synpunkterna på vad som saknas i Malmös spel är det många som har sin personliga uppfattning om, så ock jag. Mina får dock ligga och vänta ett tag innan jag publicerar dom här.

Men när det gäller AIK-matchen (och även tidigare matcher) så var det många som tyckte Malmö spelade en bra fotboll. Roland Nilsson tyckte till och med att det var bländande fotboll! Sett till underhållningsvärdet menade AIK-tränaren i samma tidning att hans lag inte spelade sambafotboll. Är det en bra fotbollsmatch om det ena laget spelar bländande och det andra inte?

Spelar man bra om man inte gör mål och vinner matcher? Om man spelar bländande fotboll blir man då frustrerad?

Självklart kan man ha synpunkter om den påstådda straffsituationen. På TV ser man att Malmöspelarens fot har kontakt med AIK-försvararen. Enligt regelboken handlar det om sambandet mellan avsikten och händelsen. Jonas Eriksson valde att fria. Några minuter tidigare hade MFF fått en frispark emot sig för en liknande förseelse. Där valde Eriksson att fälla. Man kan bara konstatera att det inte är lätt att döma. Jag är helt övertygad om att Malmö hade blivit (minst sagt!) förbannade om man fått en straff emot sig om en AIK-spelare råkat ut för motsvarande händelse i Malmös straffområde. Jag hade inte blivit förvånad om domare blåst straff.

Fotbollsteknisk tycker jag Malmö spelar en bra fotboll med hög kvalitet i det flesta lägen – utom när det gäller ……. – just det – spelet i motståndarnas straffområde. Men det visste Ni ju redan!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share