16 november 2009

IdrottOnline – något att ha?

Alla idrottsföreningar med LOK-stödsberättigad verksamhet har (förhoppningsvis) aktiverat sin IdrottOnline-sida. Annars gick man miste om våren LOK-stödbidrag (från staten vill säga). Den redovisningen gick enligt uppgift förhållandevis bra.
Genom aktiveringen fick föreningarna också tillgång till möjligheten att kunna skapa en ny hemsida för föreningen utan “kostnad”. Kostnaden består i den tid man själv skall lägga på att layouta och fylla hemsidan med innehåll.

Att alla inte upplever det som positivt fick jag ett e-postmeddelande om för en tid sedan. Nedan ser Du hur en förening upplevt situationen och hur det utvecklats sig fram tills idag. Hör gärna av Dig om du har liknande problem eller om du är nöjd med produkten. Känner Du inte för att skriva kan Du kanske bara svara på den enkla “undersökningen” uppe till höger på sidan.

22 oktober 2009

Hej

Kan du inte ta upp IdrottOnLine. Vi har försökt att få hemsidan att fungera mer än ett halvt år. Vi är flera som har försökt och vi jobbar alla med datorer MEN vi klarar helt enkelt inte av IdrottOnLine. Det kan inte bara vara XXXXX XX som har problem.

MVH
NN
ordförande XXXXX XX

22 oktober 2009

Hej NN

Tack för ditt tips. Kan Du ge mig lite exempel på vad som inte fungerat. Har hört det ifrån fler och kan skriva om det.

Håller lite utbildningar i det och har därför en del info i frågan. Tacksam för föreningserfarenheter.

Mvh/Olle

25 oktober 2009

Hej

Ja, gärna.

Det står okänt år när vår förening bildades. Jag kan inte ändra det och när jag mailat till RF så gör de inte ändringen.

Vi har ändrat våra sektioner. Fotbollen har bildat egen förening och och boule har tillkommit. Jag kan inte ändra utan skriver. Svaret är att det är fotbollsförbundet som ska meddela ändringen. Jag visste inte att de var med på vårt årsmöte där vi antog ändringen av stadgar!!! Inga ändringar har gjorts alltså. Det känns inte så meningsfullt att ha så uppenbara fel på hemsidan.

Jag har lyckats stoppa in stadgar (PDF), program (PDF) och bilder på mellanstationen. Men sen förstår jag inte hur jag ska få ut det på hemsidan.

Jag har skrivit texter under nyheter m m och det kommer in som löpande text. Jag vill ha nya stycken m m så att det blir lättläst men det går inte. Jag har försökt ta bort gamla texter och helt plötsligt poppar de upp igen.

Boxarna går inte att göra som jag vill. De godtar inte vilken text som helst.

RF går in med information som jag vill ha bort men kan inte det. Kopplingarna till nyheter är okey och t o m bra men det andra vill jag styra över.

Jag begriper inte hur RF kan göra en gemensam hemsida som är så omöjlig att sköta.

Jag har skrivit om att jag inte förstår, jag har skrivit om att vi behöver utbildning men jag får inte ens svar på mina mail.

IdrottOnLine är en tidstjuv av allra värsta sort. Hade det varit ett företag som försökt att pracka på mig en sådan produkt hade jag bett dem flyga och fara. Men vi måste vara med för att få bidrag. Snacka om monopolfasoner.

MVH
NN

26 oktober 2009

Jag skickar synpunkterna till RF och får svar samma dag.

Hej Olle,

Tack för att jag fått tillfälle att ta del av de kommentarer som NN skickat dig.

Jag blir givetvis väldigt ledsen att höra att NN inte verkar ha fått den hjälp NN så innerligt verkar behöva för att få igång föreningens IdrottOnline-sida. Nu vet jag inte exakt vilken förening NN tillhör så att jag kan ta direktkontakt och lotsa vidare så att NN får hjälp men rent generellt så försöker vi givetvis på alla tänkbara sätt ge samtliga föreningar hjälp så snabbt som möjligt. Om du Olle vill, får du gärna be NN ta kontakt med mig direkt så ska jag göra allt jag kan så att vi rätar ut alla frågetecken, NN ska inte behöva ha det så krångligt som det låter när jag läser NN’s rader. Jag hoppas och tror att det med rätt utbildning och vägledning snabbt ska ordna till sig. De problem NN nämner lär NN sig nämligen att hantera på en kort grundutbildning (se nedan). NN nämner också monopolfasoner vilket inte alls känns bra. Ingen förening är tvingad att använda IdrottOnline för sin hemsida utan väljer givetvis själva. Däremot måste de föreningar som önskar söka LOK-stöd använda IdrottOnline för det ändamålet. I dagsläget innebär det att föreningen aktiverar IdrottOnline för att därefter två gånger per år logga in och registrera samt skicka in sin LOK-stödsansökan, det är allt.

Många föreningar hör av sig till oss med många lovord om hur enkelt det är att arbeta med IdrottOnline och berättar hur nöjda de är nu sedan de väl kommit igång med det nya verktyget. IdrottOnline bygger på EpiServer som är en väl känd och av många använd webbhanterare, det är inte några krångligheter med det. Men självklart är det en tröskel innan man väl är där, så är det alltid när man byter från vana rutiner till nya. Givetvis finns det också föreningar som kör fast ibland och därför finns många sätt att få hjälp, här några exempel:

  • http://www.idrottonline.se - denna webbsida vänder sig till alla föreningar som använder IdrottOnline. Via Support Online (nås via förstasidan) får besökaren hjälp direkt. Hjälpen är strukturerad så att besökaren väljer den roll som passar bäst (t ex administratör eller redaktör) och får sedan hjälp vidare.
  • Manualer - nås också via www.idrottonline.se. Där beskrivs steg för steg alla moment tillsammans med tydliga skärmdumpar. Vi uppdaterar manualerna löpande för att de ska följa de uppdateringar vi gör av systemet. Det betyder att vi t ex denna vecka kommer att lägga ut nya versioner av flera manualer efter den driftsättning som sker i morgon, tisdag.
  • Frågor och svar - även dessa finns och uppdateras löpande på www.idrottonline.se.
  • Utbildning - i varje distrikt anordnas utbildningar i SISU Idrottsutbildarnas regi, både grundutbildning i IdrottOnline och mer specifika (t ex LOK-tödsutbildning). Med en grundutbildning på ca tre timmar i bagaget brukar det inte vara något problem att sedan jobba vidare med sin föreningssida. Allt eftersom behov sedan uppstår bygger man lätt på med t ex LOK-stödsutbildning eller kanske en genomgång av medlemsregister.
  • Distriktsutbildarna - i varje SISU-distrikt finns minst en men oftast fler SISU-utbildare som också har möjlighet att hjälpa föreningar som inte riktigt får sin IdrottOnline-sida att fungera.
  • Nyhetsbrev - skickas till alla föreningsadministratörer av IdrottOnline ca en gång per månad och ger information om det senaste, vad nya uppdateringar innebär osv.
  • Idrottssupport - vi har på Riksidrottsförbundet ett gäng kunniga personer som besvarar frågor och löser problem både via telefon och mejl, såväl dagtid som kvällar och helger. 

Slutligen Olle - du är självklart  välkommen med frågor och funderingar kring IdrottOnline till mig. Kanske är jag alla gånger inte rätt person att ge dig svar men jag kan alltid se till att du hamnar rätt ifall det skulle bli aktuellt.

Hej då hälsar

Ulla

26 oktober 2009

Hej NN,

Bifogar reaktionen på Dina synpunkter på IdrottOnline. Kontakta gärna Ulla Person (bifogar kontaktuppgifter).

Mvh/Olle

15 november 2009

Hej Olle

Tack för att du har engagerat dig. Vi är tre som gick en kort utbildning med det räcker inte. Jag ringde till SISU i Skåne i somras och efterfrågade mer utbildning men de hade inget att erbjuda.

Jag fick tips om www.klubben.se och har lagt upp oss där. www.klubben.se/xxxxx

Titta gärna. På några timmar gjorde jag mer på den än jag klarat på över ett halvt år på idrottonline. Så nu gör vi som så att vi har kvar online för medlemsregister och bidrag. Den offentliga hemsidan blir via klubben.se. Hoppas att du inte har fått några negativa synpunkter på dem.

MVH och tack för ditt engagemang

NN

XXXXXX XX

Ett långt inlägg men inlagt i sin helhet för att beskriva en förenings verklighet. Stämmer den överens med Din?

3 kommentarer:

Mats sa...

Till NN:
Det låter konstigt att du har sådana problem med hemsidan. Jag har hållt flera utbildningar i Skåne och inte en enda gång har jag hört någon deltagare nämna de problem du har. Därmed inte sagt att det inte finns saker som RF borde/ska rätta till!
När det gäller fortsatt utbildning, så är det riktigt att det i höstas inte fanns några sådana. Dock har det under senhösten arrangerats fortsättningskurser både avseende själva hemsidan men även enbart för medlemsregistret - se gärna på www.skaneidrotten.se.
Mvh
Mats Andersson
Extern utbildare för SISU Idrottsutbildarna

Anonym sa...

Idrottonline har onekligen en del förtjänster. Ok möjligheter att få en snygg layout (men inte helt enkel att göra).

Medlemsregistret lovar gott men kommer inte att bli något lyft förrän man antingen kan länka registret mot tex klubben.se/laget.se. För som stöd för lagidrotter och den praktiska hanteringen som man som ledare behöver i form av närvaroregistrering, anmälningshantering, automatiska mailutskick vid viktiga nyheter mm lämnar idrottonline väldigt mycket att önska och är ljusår ifrån tex laget.se.

Den största bristen med klubben.se (har varit i kontakt med dem om detta) är att de saknar en lösning för ett gemensamt medlemsregister/hantering för alla lag(et.se) under klubben.se. En utveckling som man tydligen haft uppe men inte vågar satsa på pga av att man är orolig för att idrottonline kommer att tvinga på sina medlemsföreningar att använda idrottonline. En oro jag väl förstår hämmar investeringsviljan, men har svårt att acceptera eftersom det skulle hjälpa vår klubb oerhört i det administrativa arbetet.

Unknown sa...

Hej,
tack för era kommentarer.

Som Mats skriver har utbildningarna "förfinats" och blivit mer uppdelade i olika segment.
Utbildningarna anordnas både md flera föreningar gemensamt och i enskilda föreningar. SISU har bärbara datorer som man kan använda vid kurser i den egna föreningen.

När det gäller finesserna som finns hos laget.se/klubben.se kommer det nog att dröja ett tag innan dessa implementeras i IdrottOnline. Problemet för IdrottOnline är bland annat att alla idrotters olika behov ska försöka täckas in. Det tar sin tid.
Sen kan jag ju tycka att vissa funktioner bordet varit med redan nu.

Bookmark and Share