3 november 2009

Kundorientering eller kundförståelse?

Hur ofta har företrädare för föreningar eller förbund slagit sina kloka huvuden ihop och tänkt ut bra och utvecklande saker för sina respektive medlemmar? Saker/satsningar/aktiviteter – vi kan kalla det vad vi vill – som inte fått det genomslag som man hoppats och trott. Förmodligen alldeles för många gånger!

Varför blir det så? Är mottagarna - våra medlemmar - otacksamma typer som inte förstår sitt eget bästa? I bland är det kanske så, men oftast inte.

Oftast ligger “felet” hos oss själva. Vi blandar ihop begreppen kundorientering och kundförståelse.

Kundorientering är riktat inåt i den egna organisationen. Vi tar beslut utifrån vad vi själva står för och våra egna perspektiv.

Kundförståelse innebär att man försöker sätta sig in i hur kunden (= föreningen/medlemmen) tänker och känner.

Vi kan erbjuda våra medlemmar hur bra aktiviteter/tjänster som helst. Men vill de inte ha dem just då är det meningslöst att försöka.

Vi måste dels inse att behovet inte är lika hos alla våra medlemmar, dels inse att kvalitet betyder samma sak för alla.
Vi måste inom den ideella sektorn bli betydlig noggrannare med att verkligen ta reda på vad våra medlemmar vill ha. Vi måste också ta reda på vad medlemmarna är beredda att betala för varan vi “säljer”. Och det är viktigt att betona att betala inte behöver betyda pengar. Betala betyder här vad man är beredd att lägga ner för arbete (eller “offra”) i relation till något annat. Det kanske inte är “lönt” att få en utbildningscheck på ett par tusen kronor för det innebär att man måste “offra” tid på att utnyttja den. Man måste dessutom prestera (ansöka) för att få den!

Olika parametrar avgör vad som tilltalar medlemmarna. Det är inte alltid så att det är det bästa som lockar. Om det var det skulle inte Ryan Air, IKEA eller andra lågprisalternativ vara så framgångsrika. Korrelationen mellan pris och kvalitet pratar vi allt för sällan om inom idrotten!
Det kanske är dags nu?

Inga kommentarer:

Bookmark and Share