12 november 2009

Varumärkestrenden

Har Du tänkt på hur olika ord och begrepp plötsligt blir inne? Hur de  Xbrandplötsligt används överallt och av alla.

Ett sådant ord/begrepp som nu alla talar om är varumärke.

Vad är då ett varumärke?

  • Ett varumärke är laddat med värderingar och känslor.
  • Produkt och varumärke är inte samma sak. Varumärket lever sitt eget liv.
  • Ett varumärke kombinerar funktionella/materiella egenskaper med psykologiska/immateriella egenskaper för att skapa unika värden.
  • De immateriella egenskaperna är avgörande för ett varumärkes styrka.

Ett varumärke som inte berör är verkningslöst! Design och utförande är av underordnad betydelse. Varumärket ska laddas med de känslor och värden som man vill förmedla. Ett laddat varumärke talar direkt till hjärtat/hjärnan.

Varumärket är en symbol, sköld, ett ord, klubbmärke eller ljud. Något som kan skyddas så att det bara förknippas med ägaren.

Mottagaren i en kommunikationsprocess ska aldrig behöva tvivla på vem avsändaren är.
Varumärket ska länka ihop alla delar till en helhet, ge ett ansikte utåt.

För att lyckas är det en förutsättning med enighet kring ett varumärke. Stor kraft måste läggas på att förankra, motivera, övertyga och entusiasmera. Själva varumärket säger ingenting. Det är först när det förmedlar något som värde uppstår.

Tyvärr har idrotten inte lyckas förmedla varumärkets betydelse till idrottens svans. Om exempelvis Djurgårdens fans varit medvetna vad de förmedlar när de attackerar några av Assyriskas spelare vid planinvasionen i samband med segern i det Allsvenska kvalet. Om de varit medvetna om hur det urholkar Djurgårdens varumärke hade de förmodligen inte uppträtt som de gjorde.

För det är just helheten som är viktigt i varumärkesbyggandet. Det räcker med ”lite” skada för att orsaka stor skada!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share