3 december 2009

Så här ska Du rösta

Så har Riksidrottsförbundet (RF) börjat lyfta fram (vissa av) idrottens krav till allmänt beskådande under rubriken Idrottsvalet 2010.

Jag har länge propagerat för att Reddaminidrottidrotten måste agera kraftfullare på den politiska arenan. Eftersom RF tidigare inte publikt tydligt formulerat sig på detta sätt är det en ny och välkommen markering.

Vad man ändå måste fundera kring är – hur långt är RF beredda att gå i sin önskan att företräda idrottens medlemmar på olika nivåer? Kommer man att uppmana idrottens röstberättigade att rösta på det parti/block som ställer upp på RF:s krav? Eller kommer man att tydliggöra vad partierna står för i de aktuella frågorna och sedan be väljarna att efter eget gottfinnande värdera svaren gentemot andra intresseområden?

Det är naturligtvis en intressant balansgång som jag tycker kan bli riktigt spännande. Jag tycker det är viktigt att de politiska företrädarna är medvetna om idrottens krav. Däremot är jag pessimistisk när det gäller hur politikerna värdera vår verksamhet i jämförelse med andra verksamheter.

På riksplanet kanske man kan utverka viss påverkan. På det lokala planet tro jag det generellt är betydligt svårare. Men det innebär inte att vi ska låta bli att försöka!

Kan ett partis inställning i idrottsfrågor avgöra om Du kommer att rösta på partiet? Svara gärna på den lilla undersökningen uppe till höger på bloggen.

2 kommentarer:

Bertil Raalas sa...

I Lund finns det åsikter om att bilda ett fritids/idrottsparti.

Unknown sa...

Hej Bertil,
egentligen tycker jag att "en frågepartier" inte är bra, men om inte de etablerade partierna tar intryck av den ideella rörelsen får de skylla sig själv.
Jag tror man i första hand ska tydliggöra för väljarna var partierna står i "våra" frågor. Ofta leder det till insikt om hur dåligt insatta politikerna är i verksamheten.

Bookmark and Share