27 februari 2010

Bragdguldet 2010 klart

Lag Anette Norberg måste få SvD:s bragdguld 2010. OK de tillhörde favoriterna inför OS men på det sätt som guldet bärgades på kan jag inte se något som skulle kunna konkurrera!

Att ligga under med 6 – 4 när 2 stenar av den 10 omgången återstår UTAN att ha någon egen sten inne i boet och ändå kunna utjämna och få till stånd en skiljeomgång är oerhört starkt. Det handlar inte bara om att Kanade skulle missa – man (= Anette Norberg) skulle dessutom lägga dit sina egna. Och då hör det till saken att Kanada spelat väldigt bra i slutet av matchen och hade 3 stenar i boet.

När man sedan i skiljeomgången, där Kanada hade sista sten, är iskalla in i det sista och egentligen bara har en chans, den sista stenen, att skapa poängmöjlighet så darrar man (=återigen denna Norberg) inte på manschetten. Men det gjorde Kanadas sista spelare. Och guldet var klart.

Jag har förvisso aldrig spelat curling själv men jag inser att det måste vara oerhört svårt att på ett isunderlag styra en 20 kg tung sten dit man vill. Det måste vara svårt även om det inte står ett OS-guld på spel!

Dessutom var det en oerhört välspelad match där båda lagen var mycket jämna och skickliga.

Nä, nu får till och med Petra Majdic stryka på foten! Bragdguldet går till Lag Anette Norberg!

SvD DN Expressen SDS SkD YA

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror också att bragdguldet är klart men tyvärr tror jag det går till Björn Ferry. Hans prestation går mer i linje med de ursprungliga tankarna på bragdguld.

Personligen håller jag med dig, men inte för att stenen är tung. Däremot för att i Curling finns det verkligen bara en enda chans att få uppmärksamhet när man vinner. Ingen bryr sig om VM, EM eller andra turneringar än OS. Men curlingdamerna har två gånger i rad visat att de är bäst när det verkligen gäller. Och nu senast i kanske världens bästa curlingland.

Mitt bragdguld får de - trots att jag för en vecka sedan tyckte att Ferrys var värt ett också.

Bookmark and Share