6 september 2010

En tradig dag

I morgon skulle Staffanstorps ledande politiker mötts i den enda debatt där de är på samma plats och tid innan valet den 19 september. De skulle dessutom diskutera folkhälso- och idrottsfrågor. Nu blir det inte så, och det är inte politikernas fel. Problemet är att antal föreningsdeltagare inte skulle bli mer än 35 stycken. Av mer än 4 500 medlemmar i FAS (Föreningsalliansen i Staffanstorp) i medlemsföreningarna!

Debatten som skulle bli kulmen på 2 års förberedelser bli inte av. Vid de 2 tidigare träffarna, 2008 och 2009, har intresset varit större. Förvisso kolliderar aktiviteten med Zlatans match mot San Marino, men hur viktigt är det? Egentligen!
Andra skäl som anges för att inte komma är, till viss del mer förståeligt, att man har föräldramöten, träningar, familj o dyl..

Nu är kanske inte alla lika nördiga som jag, men för mig handlar det om prioriteringar. Zlatan spelar fler matcher. Det kommer fler träningstillfällen. Jag har respekt för föräldramöten och familj.

En gång vart 4:e år har man chans att påverka hur styret av landet, regionen och kommunen ska ske. Nästa gång är om 13 dagar! Kanske har alla bestämt sig?! Kanske tror man inte att ens röst gör skillnad!? Kanske bryr man sig inte?!

För mig personligen har resan fram tills i dag varit bortkastat arbete. FAS har lyckats etablera ett gott samarbete med beslutsfattarna. Detta kan ingen ta i från FAS. I vilken utsträckning är en angelägenhet för medlemsföreningarna återstår att se. För de som skulle debattera i morgon är det FAS representerar viktigt. Många fullmäktigemandat står på spel. Den lokala valvinden mäts inte lika ofta som den nationella. Därför är osäkerhet om den lokala utgången än mer osäker.
Jag vet att debattörerna hade laddat upp inför morgondagen. Jag vet att vissa drar en suck av lättnad att det inte blir någon debatt. Jag vet att det är en tradig dag!

2 kommentarer:

Torbjörn Lövendahl sa...

Hej Olle !

Jag beklagar verkligen att debatten inte blev av. Den hade varit en av höjdpunkterna i valrörelsen. Också något av en tradition.

Det var en möjlighet för oss socialdemokrater att tydligt visa att vi har en genomtänkt kultur-, fritids- och idrottspolitik.

Nu ser vi fram emot redovisningen i Lokaltidningen Staffanstorp, där det kommer att stå klart att de intresserade inom kultur- och idrottslivet har en sann vän i socialdemokratin.

Tack för ditt jobb Olle ! Ditt ideella engagemang är mycket viktigt, även om du med rätta känner besvikelse nu.

Med vänliga hälsningar

Torbjörn Lövendahl

Anonym sa...

Även om det är valrörelse kan ju Torbjörn och jag tillåta oss vara överens. Jag håller med Torbjörn om att det är synd att debatten ställdes in.

Och även jag och vi moderater vill uttrycka vår uppskattning för ditt och förenignsalliansens engagemang Olle!

Vänliga hälsningar

Michael

Bookmark and Share