30 september 2010

Skämt

Näste man i raden av dopade proffscyklister skyller på skämt kött!

Men Alberto Contador är inte det enda som är skämt i cykelsporten. När man lyssnar på “cykelläkaren” Pekka Kanerva i dagens Aktuellt förstår man att sporten dras med stora problem. Om svenska förbundets egen läkare inte klarare och tydligare kan ta avstånd från dopning och erkänna att den internationella cykelsporten har problem - så har sporten problem!

Jag är inte insatt i cyklingen mer än att jag med förtjusning ibland ser det på Eurosport och på grund av Roberto Vacchis engagemang för sporten. Ingen kan på ett bättre sätt exemplifiera kärleken till sin sport. Men jag blir lite konfunderad över hans uttalande i Aftonbladet

– Det är inte bra för cykelsporten. Det är ruttet. Han är världens bästa cyklist, säger experten Roberto Vacchi till eurosport.se.

Hur kan en som ertappas dopad betraktas som världens bäste? Bara för att han inte blivit ertappad tidigare kan man ju inte med säkerhet veta om han varit ren tidigare under sin karriär.

Att han blev upptäckt nu verkar, enligt Sydsvenskan, vara en tillfällighet:

Mängden clenbuterol var 400 gånger mindre än vad antidopningslaboratorier behöver kunna upptäcka

Jag tycker inte man ska behöva förbjuda sporter. Jag tycker inte det går. Men om man vill få bukt med problemen måste man göra något.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share