20 april 2009

Swedbank Stadion eller Malmö Stadion?

Satt i bilen och hörde den annars så förträffliga Sportradion rapportera från derbyt mellan Malmö FF – Trelleborgs FF. Den vältalige, klischéfyllde, radioreportern rapporterade om matchen på “Malmö Stadion”. För ett tag trodde jag i min enfald att matchen blivit flyttade från Swedbank Stadion till den “K-märkta” Stadion. När reportern efter 10 upprepningar av “Malmö Stadion” plötsligt lade in något om den anläggningen förstod jag att matchen trots allt spelades på den nya arenan. Men satt han i fel kommentatorshytt och rapporterade via en TV-apparat?

Nä, förmodligen skulle han undvika att kalla arenan vid sitt rätta namn på grund av någon rädsla för att SR skulle betraktas som reklamradio. Undrar om det är någon ny policy på Sveriges Radio som är under inkörning?

Kommer SAAB att omnämnas som bilfabriken i Trollhättan, SonyEricssons permiteringar som mobiltelefonbolaget i Lund, Jukkasjärvi som …..?

Jag hoppas att Malmö FF tillskriver Sveriges Radio i ärendet och kräver bättring. Annrs får väl idrottsrörelsen tala om att Sportradion är ett program som sänds i NRJ!

4 kommentarer:

Fredrick Larsson sa...

Oj! Du jobbar åt Swedbank eller? De flesta supportrar ser ju ner på dessa hyres namn. För det är ju så det är, väl? Företagen hyr rätten att namnge arenan för 10 år framåt.

Anonym sa...

Särskriver gör jag också. Illa. /FL

Unknown sa...

Hej Fredrick, tack för din kommentar.
Visst finns det olika syn på hur saker och ting ska kallas. Att det i folkmun heter något och officiellt heter något att är ju inte ovanligt.
Det gäller ju allt i från personnamn (Olof - Olle, Karl - Kalle) till .... (Arenor). Och det må vara hänt.
Dock tycker jag att "officiella" organ och rapportörer ska återge vad som personer och arenor heter i sina sammanhang. Här blir det dessutom lite knepigare eftersom ett 50-årigt begrepp på en intilliggande arena används.
Hade det varit som baksen där klubbar bytar namn från säsong till säsong hade jag haft störrre förståelse. Här är det dock ett betydligt längre åttagande.
mvh/Olle

PS 1 nej jag jobbar inte på Swedbank
PS 2 Särskrivningar - tja, även solen har sina fläckar. :-)

Weman sa...

Jag tror det rör sig om het vanligt hjärnsläpp. För nog säger Sportradion Swedbank Arena när man rapporterar från MoDo:s hemmamatcher. Det vill jag bestämt minnas.

Bookmark and Share