5 november 2008

Idrottens betydelse

I dagens DN kan man läsa om idrottens betydelse för orters tillväxt. Forskaren Lars Behrenz, nationalekonom vid Växjö universitet. pekar exempelvis på Halmstads och Hässleholms utveckling. Halmstads BKs inverkan på Halmstads tillväxt är enligt Behrenz.

I min roll som ordförande i FAS (Föreningsalliansen i Staffanstorp) var jag i går på ett dialogmöte som kommunen initierat. Vi skulle prata om Framtidens Kommun, dvs hur Staffanstorp ska se ut 2038.
I sak tycker jag det är ett bra initiativ. Att lyfta blicken bortom horisonten är inte fel.
Som underlag för mötena med olika intressegrupper i samhället plockat fram ett digert material. Så digert att ingen orkar läsa det. För att motverka detta har man gjort en tabloidupplaga där man starkt komprimerat huvuddokumentet till obegriplig uppställning. Layoutad som en reklamtidning som försvunnit direkt ut i många hems soptunnor.

Nu är förvisso arbetet i sin linda. Dialogmötena ska samla upp invånarnas synpunkter till ett slutdokument som det ska tas beslut om 2010 enligt tjänstemännen. Det som emellertid stör mig som involverad i den ideella sektorn är bristen på förståelse och uppmärksamhet från de som satt samman det drygt 100-sidiga diskussionsunderlaget. Låt oss hoppas att man kommer i håg något av det som kom fram på gårdagens dialogmöte! Man kan börja med att läsa artikeln i DN!

Jag får med all säkerhet anledning att återkomma i ärendet.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share