19 januari 2009

Jerringpriset

När blir ett pris inom idrotten så viktigt att man bedriver kampanjer för att vinna det? Blir Folkets pris rättvisande när idrottsförbund annonserar och uppmanar sina medlemmar/supportrar att rösta på “sin” kandidat? Kommer detta att förändra bilden av priset?

Dessa frågor, och andra, kommer osökt upp när man läser om Ridsportsförbundets informationschef Lotta Amnestål på aftonbladet.se säger

“– Leder Roffe före Zlatan? Oj! Jag blir alldeles överväldigad, säger hon.

– Vi har en annons på vår hemsida och har haft en i vår medlemstidning Tidningen Ridsport. Det är inte så att vi vridit om armen på våra medlemmar och krävt att de ska rösta 14 gånger var – det är dags att en ryttare tar hem priset nu! “

Lotta Amnestål ser inga konstigheter i kampanjen:

“– Rolf-Göran Bengtsson är gud i min värld. Jag tror att alla ridsportsintresserade tycker att det är hur stort som helst att han nominerats, och att han plötsligt leder över Zlatan – det är ju otroligt roligt och det är dags för honom att vinna nu.”

Att “besegra” Zlatan är viktigt! Nu är väl inte Jerringpriset i sig något att bli exalterad över. Att få publicitet är naturligtvis viktigt. Det som borde diskuteras är vilka signaler det sänder ut när företrädare för förbunden agerar på detta sätt. Är det OK att ta till vilka medel som helst för att vinna så länge reglerna inte hindrar det? Vad är det nästa gång som ska vinnas till varje pris? Elchocker, barrering eller något annat? Det kanske är ett OS-guld som står på spel då!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share