19 januari 2009

Kvalitetsjämförelse - Certifiering

Kan man jämföra olika organisationer när det gäller kvalitetsarbete? Spelar det någon roll inom vilken bransch man är? Eller om man är "stor eller liten"?

I andra sammanhang har jag pekat på en rad olika ingredienser som är viktiga i ett kvalitetsarbete. Dessa ingredienser har varit, och är, lika viktiga för alla som systematiskt arbetar med kvalitetsfrågor.

Det som skiljer olika aktörer åt är vilken inriktning verksamheten har; offentlig eller privat, ideell eller kommersiell. Oavsett verksamhet kan kvalitetsarbetet bedrivas efter samma grundprinciper; processkartläggning, systematik, mätning och analys, för att nämna några delar.

Kvalitetstävling
SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, är en organisation vars uppgift är att aktivt främja kvalitetsarbetet i Sverige. Bland många åtgärder som man sysslar med kan i detta sammanhang nämnas arbetet med Utmärkelsen Svensk Kvalitet (USK) som är en tävling där företag, organisationer och myndigheter kan tävla i kvalitet.

Olika branscher blir bedömda mot varandra och den som kommit längst i sitt kvalitetsarbete koras till segrare. Att erhålla detta prestigefulla pris är viktigt ur flera aspekter; internt, marknads- och verksamhetsmässigt.

Hur kan man då bedöma vitt skilda verksamheter och samtidigt säga att en är bättre än andra?

För att klara detta har man utarbetat klara kriterier för hur tävlingen går till vad som ska bedömas, samt utbildat examinatorer som helt objektivt värdera deltagarna utifrån givna kriterier.

Det är inte själva tävlingen som är det intressanta. Bara det att man väljer att vara med innebär att man tar steget in i ett fullfjädrat kvalitetsarbete. Det innebär att alla som deltar är vinnare. Man ökar drastiskt sin kompetens.

Kvalitetscertifiering
Inom idrotten skulle det vara en tillgång om man kunde peka på resultatet av sitt kvalitetsarbete. Detta behöver inte på något sätt ske i någon tävlingsform.
Det är viktigt att påpeka att det inte nödvändigtvis är de som når bäst sportsliga resultat som är de som bedriver den kvalitativt bästa verksamheten.

Däremot ökar chanserna för ett gott sportsligt resultat om man jobbar målinriktat med god kvalitet i verksamheten för ögonen.

Med utgångspunkt från ovan nämnda SIQ-verksamhet, och med modifieringar i kriterierna, skulle även idrotten kunna skapa ett tillförlitligt fora för kvalitetscertifiering.
Alla inser säkert fördelarna om man i kontakter med myndigheter, samarbetspartners, media, osv., skulle kunna peka på en garanterad, certifierad, kvalitetsnivå i sin verksamhet.

Idrotten har i sin natur en inneboende strävan efter att ständigt bli bättre. Idrotten börjar inte från noll. Ingen borde därför vara rädd för en diskussion kring certifieringsfrågor .

Inga kommentarer:

Bookmark and Share