9 februari 2009

Undanflykter

“Det har varit en enorm press på mig. Jag behöver en vilodag”, säger Pärson till SVT

Anja Pärson lyckades inte heller i störtloppet att ta någon medalj. Det intressanta är att notera skälen till de uteblivna medaljerna. Anja som varit i mästerskapssituationer många gånger tidigare och presterat anger pressen som en avgörande faktor.

Frågan är om det är pressen utifrån som hon menar eller den egna? Det är naturligtvis svårt för någon utomstående att avgöra det, men borde inte Anja klara av den externa på ett bra sätt? Hon har ju rutinen för det.

Jag tror det är den egna pressen hon inte hanterar. Hon känner att hon inte riktigt börjar att räcka till. Konkurrenterna är i fatt och (oftast) förbi. Att vara van vid att vinna och prestera, och sedan inte känna den säkerheten, gör att tvivlen kommer. Risken är att Anja Pärson blir en idrottare som höll på en säsong för mycket.

Anja Pärson är inte en av mina idrottsfavoriter, men man måste respektera henne för att hon tidigare slagit oss med häpnad. Så kanske är det för tidigt att räkna ut henne. Men jag hoppas hon lägger av efter denna säsong!

<Aftonbladet><Sydsvenskan >

Technorati-taggar: ,

Inga kommentarer:

Bookmark and Share