2 februari 2009

Utan bollkontakt

Jag förstår inte alla tekniska eller taktiska finesser i amerikansk fotboll, men jag fascineras av stora evenemang. Super Bowl XLIII är inget undantag. Tyvärr orkade jag på grund av feber bara se första quartern men det räckte egentligen för att bli förundrad. Inte bara över allt det patriotiska runt omkring finalen utan också det som hände på plan.

Finns det någon lagidrott där rollerna är så strikt fördelade som i amerikansk fotboll? Där hjältarna på något sätt är utsedda i förväg? Om jag förstått det rätt är quarterbacken och wide reciever-spelarna de som. om de lyckas, är de som blir MVP (most value player) i matcherna. i bland kanske kickern kan bli det. Och det är väl OK men alla de andra som stångas, “sackar”, förstör och banar väg. Utan dom hade MVP:arna inte fått sin hjältestatus.

Jag har ingen statistik över det (men det finns säkert), men jag är helt övertygad om att det finns spelare som under hela säsongen inte rör bollen en enda gång! För det ingår inte i deras uppgift. Tacklas, berda väg och förstöra är deras drivkraft. Att skapa denna förståelse för varje enskilds roll i laget måste vara ett pussel.

Tänk om andra tränare i andra lagidrotter haft samma insikt och förståelse!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share