18 februari 2009

Huliganer vs Aktivister

Så har då Fritidsnämnden i Malmö tagit beslutet att spela Davis Cup-matchen utan publik. Man menar från (s) och (v) att man inte kan garantera säkerheten under matchen.

Jag måste säga att jag blir lite konfunderad. Min grundinställning är att man viker ner sig för de politiska protesterna. Jag vet förvisso inte vad polisens bedömning är men i jämförelse med andra evenemang som bedöms som högriskevenemang känns detta inte värre. Med tanke på mina erfarenheter från Stockholmsderbyna (i egenskap av matchdelegat, om Du undrar) så borde denna match inte ha en högre riskfaktor.

En annan intressant tanke som också dyker upp är om benämningen på de som vill (eller tänkte) stoppa matchen ska vara huliganer. För det är ju så som media och Svensson benämner de som på olika sätt vill bråka på andra idrottsevenemang. I konsekvensens namn bör detta begrepp också användas på de som av politiska skäl vill stoppa denna match.

I övrigt har jag tidigare skrivit om min inställning till om matchen ska spelas eller inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker det är väldigt ledsamt att Sverige inte kommer få ha fördelen av att ha publik under matchen. Varför ska politik gå ut över idrott? Jag tycker det är hemskt, även om jag inser att det aldrig skulle kunna stoppas.
MVH
Ledsen tennisälskare

Unknown sa...

Hej och tack för Din kommentar.
Håller med Dig. Det blir ofta den genuint idrottsintresserade som får sitta i kläm. Man får hoppas att matchen åtminstone visas i någon tv-kanal.

Bookmark and Share