6 mars 2009

IdrottenOnline - hjälper

I ett föredömlig snabbt svar svarar här RF/SISU Idrottsutbildarna på inlägget IdrottenOnline – hjälper eller stjälper?.

Jag återkommer med fler inlägg i ärendet.

I samband med att vi nu inför ny hantering av LOK-stödet via IdrottOnline har vi förstått att vår kommunikation kring detta inte varit tillräckligt tydlig och att det skapat stress hos en del föreningar och föreningsledare. Vi beklagar verkligen det och ska nu göra vårt bästa för att fortsättningsvis förbättra vår kontakt med föreningarna och hoppas därför att nedanstående förtydligande ska vara en god början.

Följande gäller för LOK-stödet

Riksidrottsstyrelsen beslutade den 17-18 juni 2008
att   samtliga föreningar med start den 1 januari 2009 (vt 2009), enligt förelig­gande förslag ska ansöka om statligt LOK-stöd via Idrott Online Klubb; samt

att   erbjuda föreningar, som inte har möjlighet att införa digital ansökan den 1 januari, möjlighet att övergångsvis göra sin LOK-stödsansökan digitalt via DF mot erläggandet av en självkostnadsavgift.

Vad innebär detta i praktiken för er som förening?

  • Du som förening måste ha aktiverat din förening i IdrottOnline Klubb
  • De personer som kan skicka in ansökan för föreningens räkning är ordförande, kassör och/eller LOK-stödsansvarig firmatecknare, dessa måste finnas upplagda i medlemsregistret och vara administratör på webbsidan med någon av ovanstående roller satt.  
  • Om du har frågor eller vill delta vid utbildning i IdrottOnline Klubb är du välkommen att kontakta ditt DF/SISU distrikt.

Så här ansöker föreningen om LOK-stöd i IdrottOnline

Inmatning av insamlade uppgifter och sammanställning sker i ett webbformulär i IdrottOnline. Där får man också snabbt en prognos på vad det sökta LOK-stödet blir om ansökan godkänns.
Hur en ansökan går till beskrivs mer detaljerat i manualen för IdrottOnline Klubb, version 2.1.


Föreningen väljer själv

Valet att använda IdrottOnline som sin publika webbplats samt att ha sina medlemmar i medlemsregistret som ingår i IdrottOnline är föreningens eget val. Dock är det så att utvecklingen av idrottens olika behov av verksamhetsstöd, tävlingsresultat och anmälningar etc kommer att bygga på en fortsatt utveckling av IdrottOnline med en koppling till det medlemsregister som tillhör föreningen.

Att införa digital redovisning för att söka bidrag underlättar och gör det säkrare för såväl mottagare som avsändare. Flera kommuner har sedan länge infört detta för kommunalt LOK-stöd och fler kommuner är på väg att införa detta. Idrotten har sedan tidigare även haft denna möjlighet i Klubben Online så förändringen är egentligen inte så omvälvande.

Pilotstudie
För närvarande pågår en pilotstudie för motsvarande period. De föreningar som ingår i denna pilotstudie kopplar ihop aktivitet och person för redovisning och får på så vis en samman-ställning automatiskt. I detta fall hämtar man personen från föreningens medlemsregister.

Ordförande, kassör och/eller LOK-stödsansvarigfirmatecknare skickar in ansökan vid periodens slut . Föreningen får hela tiden en indikation på LOK-stödets nivå för perioden. För att göra detta lägger man upp LOK-stödsdeltagarna i medlemsregistret enligt gällande regler och kopplar i ihop dessa med vald aktivitet.

Pilotstudien pågår under hela våren och utvärderas löpande samt efter avslutad period.

Hur man därefter går vidare och när andra föreningar kan göra denna närvaroregistrering är inte beslutat.

Idrottshälsningar

Tor-Erik Henriksson
Verksamhetsledare
Riksidrottsförbundet
SISU Idrottsutbildarna

 

Läs mer om IdrottOnline på www.idrottonline.se

Inga kommentarer:

Bookmark and Share