13 mars 2009

Ytterligare ett Stolpskott

Som Du kanske noterat skriver Sydsvenskans före detta krönikör Åke Stolt numera en krönika på Skåneidrottens hemsida en gång i veckan. Precis som under sin yrkesmässiga karriär varvar han bra inlägg med mindre bra. Inledningen var inte speciellt lysande men det har väl varit OK fram till dagens inlägg.

Är det någon som begriper vad Åke Stolt vill säga med dagens “krönika”? Är det ironiskt eller vad menar han? Är han för eller emot uppoffrande föräldrar i svensk idrott?

Jag brukar inte efterlysa kommentarer på mina inlägg, men denna gång behöver jag hälp att förstå! Så om Du begriper – upplys mig genom att klicka på kommentar nedan och ge mig Din tolkning. Tack på förhand!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår gör inte ens jag, men kommer att tänka på 2 citat som kanske kan bringa viss klarhet.

Evangelium enligt Matteus, 5 Kapitlet, Början av Jesu bergspredikan:
"Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till...Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden"

Stieg Larsson, Luftslottet som sprängdes, Månpocket, sid 25: "Jag kallade honom för idiot, inkompetent idiot och stolpskott. Inget av dessa epitet är i sammanhanget förolämpningar."

Anonym sa...

Hans poäng är väl att föräldrar inte ska kanalisera sina drömmar genom sina barn men han missar målet eftersom han generaliserar allt för mycket. Det blir en felaktig anklagelse mot alla dom miljoner föräldrar som hjälper sina barn fram genom livet.

Unknown sa...

Hej Ola och "Anonym". Tack för era kommentarer.

Först - tack för citaten. Kan inte säga annat än att jag delar Ditt budskap!

Ola - jag skulle kunna tolka det som Du. Men jag är inte säker! Att vara van att "slåss" på de stora scenerna innebär inte att man har en förankring i det lilla.

Bookmark and Share